STAY CONNECTED

  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Clean

Blijf op de hoogte van ons werk

© 2019 kopjecommunicatie.be

  • jeroennaudts

Drie hacks voor effectievere webteksten


Kruip jij regelmatig in je pen om een wervende tekst te schrijven voor je website? Maar blijven de reacties uit of heb je het gevoel dat de lezers vaak de boodschap niet begrepen hebben? Met deze 3 tips breng je daar snel verandering in.


Deze post werd geschreven door Delphine Van Belleghem die op 18 februari ook de opleiding 'Schrijven voor het web' geeft.


1. Schrijf vanuit je doelgroep


Welke tekst lees jij het liefste? Een saaie opeenvolging van moeilijke termen? Of een frisse wervende en leesbare tekst? Ik vermoed dat je niet staat te springen om je door een gortdroge alinea vol jargon te worstelen.


Dat geldt ook voor de lezers van jouw teksten. Voor je nog maar één woord van je tekst neerschrijft, neem je best even een stap terug. Voor wie schrijf ik deze tekst? Wat willen ze weten voor ze tot actie overgaan? Welke woorden gebruik ik beter (niet)?

Schrijf nu je tekst alsof je rechtstreeks met je ideale lezer aan het communiceren bent.


2. Start met de essentie

Een tekst voor het web is heel anders dan een tekst die in een papieren tijdschrift of krant terecht zal komen. Op papier krijg je meestal de tijd om je onderwerp in te leiden, spanning op te bouwen en af te sluiten met de kern van de zaak.


Online krijg je die kans niet. De bezoeker van je website wil meteen zien of jouw tekst de moeite waard is om enkele minuten in te investeren. Denk daarom aan een omgekeerde piramide bij het opstellen van je webteksten. Start met de conclusie en geef verder in je tekst meer inzichten en details voor de lezers die ernaar op zoek zijn.

Eindig je tekst ook steeds met een call to action: wat wil je dat de lezer nu doet? Inschrijven voor een evenement, doorklikken naar een andere tekst, je volgen op sociale media,...


3. Denk als een zoekmachine

SEO (Search Engine Optimization) is een vak op zich. Je kan je laten bijstaan door een expert, maar je kan ook zelf enkele handige tips toepassen om je webteksten hoger te laten scoren in Google en andere zoekmachines.

Vertrek altijd vanuit relevante sleutelwoorden: welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep op Google wanneer ze op zoek gaan naar jouw organisatie, dienst of evenement? Schrijf hier je tekst rond.

Maar overdrijf niet. Het is niet nodig om je webtekst helemaal vol te proppen met je ene sleutelwoord. Gebruik het woord enkele keren, zorg dat het goed verspreid is over de tekst en je bent al een heel eind verder.

4. Extra tool-tip: heb je een wordpress site? Dan is YOAST een heel handige plugin. Wanneer je de tekst op je website zet, krijg je meteen te zien waar je nog verbeteringen kan aanbrengen. Misschien kan een extra ondertitel of een link naar een ander artikel wonderen doen voor je vindbaarheid.


Wil je nog meer tips & tricks om je teksten voor het web beter te laten scoren? Schrijf je dan in voor de opleiding Schrijven voor het web die start op dinsdag 18 februari 2020.

624 views