• Jeroen Naudts

Communicatieplan opstellen? Vermijd deze vijf valkuilen.

Een communicatiestrategie opstellen. Het klinkt als een loodzware opgave. Toch hoeft dat niet het geval te zijn. Een goed en effectief communicatieplan schrijven is vaak een kwestie van ‘gezond verstand’. En vooral opletten voor deze vijf frequent voorkomende valkuilen.

1. Een communicatieplan voor iedereen maken.

De grootste succesfactor voor een communicatieplan is dat je goed weet wie je met dat communicatieplan wil bereiken. Gaat het om vrouwen ouder dan 60 jaar? Of toch om mannen tussen 12 en 20 jaar? Je voelt waarschijnlijk zelf onmiddellijk aan dat je deze twee doelgroepen op compleet verschillende manieren moet proberen te bereiken.

In de praktijk probeer je de doelgroep voor jouw communicatieplan zo scherp mogelijk af te bakenen. Hoe scherper je doelgroep afgebakend is, hoe gemakkelijker de volgende stappen in je communicatiestrategie zullen zijn. Voor alle duidelijkheid: je kan ook meerdere doelgroepen hebben; maar probeer wel in de mate van het mogelijke te beperken zodat het realistisch uitvoerbaar blijft.

2. De juiste boodschap voor de verkeerde doelgroep kiezen.

In de vorige fase heb je jouw doelgroep gekozen. Maar daarmee is het werk natuurlijk nog niet afgerond. Nu is het belangrijk om de juiste boodschappen te formuleren die deze doelgroep aanspreken. In de praktijk kan het ook hier nog grondig fout lopen.

Te vaak worden er knappe teksten geschreven die vlot klinken en heel overtuigend zijn. Enig probleem? Ze werken niet voor de doelgroep die in de vorige fase geselecteerd was. Probeer dus heel duidelijk je doelgroep voor ogen te houden als je start met het schrijven van teksten en ‘boodschappen’. Je schrijft de tekst niet voor jezelf (tenzij jij tot de doelgroep behoort), maar je formuleert je boodschap voor de doelgroep die je wil bereiken.

3. Altijd voor het 'hipste' medium kiezen.

Wat is het nieuwste en hipste kanaal vandaag? Tiktok is zo’n medium waar heel veel organisaties zich momenteel bij afvragen of ze er iets mee moeten doen.

Jammer genoeg gaat deze vraag voorbij aan de eerste valkuil die we hier al bespraken. Wie is de doelgroep die je wil bereiken? Daar draait het om! Als je jongeren wil bereiken tussen 14 en 18 jaar, mag je zeker Tiktok overwegen. Maar als je het gaat om volwassen mannen ouder tussen 40 en 55 jaar is Tiktok absoluut niet de juiste keuze. Vaak blijken klassiekere kanalen zelfs nog een verbluffend sterke meerwaarde te hebben. Laat je dus niet verblinden door trends.

4. Kiezen voor ‘mooi’ in plaats van ‘merkversterkend’

Persoonlijk ben ik geen fan van de kleur ‘oranje’. Maar eerlijk? In communicatie doet dat helemaal niet ter zake. Want “over smaken en kleuren valt niet te twisten”. En dat geldt ook in communicatie.

Dus als het gaat over de keuze van kleur voor de nieuwe flyer van je organisatie, draait het niet om wat jij mooi vindt. In het beste geval gaat het om wat jouw doelgroep mooi en aantrekkelijk vindt (zie valkuil 1). Maar minstens even belangrijk is dat kleur (en vorm) merkversterkend zijn. Kleur kan een krachtig communicatiemiddel zijn als consequent dezelfde (huis)kleur wordt toegepast. Dan krijg je herhaling bij jouw doelgroep en spontane herkenning nog voor ze één letter van je flyer gelezen hebben.

5. Communicatie vergeten te meten

Communicatie is geen doel op zich. Communicatie is altijd ondersteunend aan de doelen van je organisatie. Een communicatiecampagne kan geweldig scoren; maar als ze op korte of lange termijn niet bijdraagt tot de doelstellingen van je organisatie, is het geen geslaagde campagne.

Om dus te weten of je communicatie effectief is, is het belangrijk om goed te bepalen hoe je jouw communicatie best kunt gaan meten. Concrete communicatiedoelstellingen bepalen en ze dan ook meten. Op die manier krijg je inzicht in de impact van je communicatie. En daar draait het om.

Succes! Wil je nog meer inspiratie over hoe je een sterke communicatiestrategie kan opstellen? Bekijk dan zeker onze opleiding waarin je communicatieplannen leert opstellen

.

0 views

STAY CONNECTED

  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Clean

Blijf op de hoogte van ons werk

© 2019 kopjecommunicatie.be